מרבית רופאי השיניים המחזיקים מרפאות פרטיות בישראל נהנים מתדמית מקצועית חיובית בקרב הציבור. אומנם, אותו ציבור, המתרעם לעתים קרובות על העלות הגבוהה של טיפולי שיניים, פחות מודע לעובדה שחלק הולך וגדל של אותן מרפאות סובלות מרווחיות נמוכה, נזילות לקויה והאטה בהתפתחותן.
כלומר, רופאי שיניים, שהם בעלי הכשרה אקדמית מצויינת במקצוע שלהם, לא הוכשרו כלל ברזי הניהול העסקי של המקצוע. ולכן הרווחיות הנמוכה והנזילות הלקויה נובעות, בעיקר, מחוסר ידע בניהול עסקי תקין וארגון בלתי יעיל של המרפאה.
לא יעלה על הדעת להקים ולהפעיל מרפאת שיניים בלי רופאי שיניים. גם החוק והתקנות אינם מאפשרים זאת. אך אין חוק או תקנה המחייבים מרפאת שיניים פרטית להתנהל כעסק. מרפאת שיניים, ולא משנה גודלה, היא עסק לכל דבר ועניין; וככזה, עליה להיות רווחית, בעלת יציבות פיננסית, צומחת ומתפתחת בעקביעות. אחרת, אין למרפאה סיכוי לשרוד ולספק תגמול לבעלים, אל אחד כמה וכמה מול השינויים המתרחשים היום בשוק של רפואת השיניים בישראל.
לכן, כל מרפאת שיניים חפצת חיים חייבת ניהול עסקי מקצועי, שיאפשר מתן מיטב הטיפולים תוך קבלת תמורה הולמת לרופא.
מה ייתן ניהול עסקי אפקטיבי למרפאה? שיווק מותאם לצרכיך, סגירת יעילה של תכניות טיפול וגבייתן, בניית כלים פיננסים לניהול ופיקוח של תקציב כלכלי מאוזן ותזרים מזומנים חיובי.
ואיך יקבלו רופאי השניים מיומנויות אלה? תוך עבודה משותפת עם יועץ עסקי מוסמך, בעל ידע וניסיון מוכח, המתמחה בניהול ותפעול של מרפאות שיניים. בקיצור, יועץ למרפאות שיניים. ומה עליך לדרוש מאותו היועץ?
1. מיפוי המצב הנוכחי, הכולל:
• "צילום" של המרפאה על כל מרכיביה
• בדיקת הממצאים ואבחון של מרפאתך. בין אלה:
• מצב כלכלי ותזרימי עכשווי
• מטרות ויעדים המובילים כעת את המרפאה
• מבנה עסקי עכשווי
• תפעול הצוות ותפוקתו
• שיווק ומכירות ותוצאות בשטח
• תפקוד של מערכת ארגונית
2. קביעת מטרות ויעדים רצויים
• קביעת מטרות ויעדים עסקיים הינה עבודה מרתקת המציעה לך הזדמנות לבחון לעומק את עתיד מרפאתך. זו העת לעצור, לפצל את מבטך בין התבוננות לאופק וגם פנימה, על מנת לבחון ולהגדיר, בין היתר:
• איזה מרפאת שיניים רצויה לך בעתיד הנראה לעין
• מה הם המניעים המובילים אותך לשם
• מה הם המכשולים המונעים ממך היום לממש את חזונך
3. תוכנית פעולה עסקית ותפעולית
על היועץ העסקי שבחרת להקפיד לבנות תוכנית פעולה אופרטיבית המובילה אותך להשגת התוצאות עסקיות ותפעוליות שהגדרת כרצויות לך.
התוכנית תהווה ביטוי כמותי של המטרות והיעדים עליהם החלטת, תוך קביעת:
• לוחות זמנים ברורים,
• שמות של האחראים לביצוע כל משימה
• כלים למדידה ולבקרת העשייה של הגורמים השונים הפועלים במרפאה.
עליך לזכור שהמפתח להצלחתה של מרפאת השיניים שלך נמצא בביצוע, ביישום ובהטמעה של תוכנית עסקית ותפעולית מגובשת שנבנתה בהתאם לצרכיך, איפיונך ורצונך, על ידי אנשים מנוסים בניהול מרפאות שיניים. להלן כמה ממרכיבי התוכנית:
• הכנסות מצופות למרפאתך, מחולקות על פי:
• חברות ביטוח ופרטיים
• סוגי טיפול (משמרת, מונעת, פרותטיקה, אסתטיקה וכד')
• לקוחות פעילים, רדומים וחדשים
• מחירונים
• הוצאות תפעוליות, כגון
• מעבדה
• חומרים דנטליים
• משכורות
• תשלומים לרופאים
• אחזקת ציוד
• הנהלה וכלליות
• שיווק ומכירות
• אחוזי סגירת תכניות טיפול
• שיטות תגמול על סגירת תכניות
• הדרכת צוות המכירות
• עזרי מכירה
• התפלגות ההשקעה בשיווק בין ערוצים שונים
• שירות לקוחות
• תפוקות וניהול
• תפוקה כללית, תפוקה לכיסא, תפוקה לרופא ולשינניות
• ניהול תורים
• ניהול הגבייה
• תקציב ותזרים
• הנחיות לבניית תקציב לניהול המרפאה
• הנחיות לניהול תזרים מזומנים
סגירה של תוכנית פרותטית אחת תציל אולי את החודש, אך לא תשנה את פני המרפאה
הגיעה העת שרופאי שיניים יתמקדו במקצוע שלהם, ויתנו ליועץ עסקי להעביר להם את הכלים הדרושים להפיכת המרפאה לעסק רווחי, יציב וצומח
דוד גרוס - יועץ עסקי, יועץ ארגוני, מאמן עסקי
תואר שני במנהל עסקים - רואה חשבון
054-6964499